lördag 24 augusti 2013

A - Ö-undersökning

Anna på Boktycke tipsade om en rolig enkät från The Perpetual Page-Turner som jag blev sugen på att göra jag med. Det är en A-Z enkät med olika frågor om böcker och annat bokrelaterat. Jag satsar på Annas version av listan, där även å, ä och ö finns med.
Author you've read the most books from: Vuxenböcker: Tror det är Marian Keyes där jag läst allt. Men har alltid varit dålig på att skriva upp vad jag läser, därav blogguppstart :-) Barnböcker: Carolyn Keene's alla Kitty-böcker är ju rätt många...
Best Sequel Ever: Just nu blir det Insurgent - Veronica Roth. Divergent är bra, Insurgent är helt fantastisk!
Currently Reading: Barn av sin stad av Per Anders Fogelström. 
Drink of Choice While Reading: Senaste favoriten är chailatte. 
E-reader och Physical Book? Som bibliotekarie måste jag väl säga fysisk bok :-) Seriöst har jag hittills inte haft rätt utrustning till e-böcker. Datorn flimrar för mycket och mobilen går men är för liten för att det ska bli njutbart. Jag skulle sakna papperslukten allt för mycket om jag bara läste e-böcker!
Fictional Character You Problably Would Have Actually Dated In High School: Roger i Morgan Matsons Fyra dagar och fyra nätter låter som en typisk kille jag skulle falla för. Läs boken, den är bra!
Glad You Gave This Book A Chance: Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström. 
Hidden Gem Book: Vickis vintagebutik av Isabel Wolff. Underbar feelgood-bok med ett intressant djup och fin historia. 
Important Moment in your Reading Life: När jag läste Twilight faktiskt. Var lite av en ögonöppnare till YA-genren. Är så tacksam jag hann läsa serie. Innan hysterin kom till Sverige!
Just Finished: Attachments av Rainbow Rowell. 
Kinds of Books You Won't Read: Jag läser väldigt ogärna de böcker som stämplats som klassiker även om jag stundom försöker utmana mig själv. 
Longest Book You've Read: Har blivit en del tegelstenar, men Pestens tid av Stephen King ligger nog väldigt bra till. 
Major book hangover because of: The fault in our stars. Tog ett tag innan jag kunde läsa något annat.  Sällan får en bok mig att skratta och gråta såsom John Green lyckades få mig att göra med denna. 
Number of Bookcases You Own: Tre, vilket är alldeles gör lite!
One Book You Have Read Multiple Times: Godnatt mr. Tom - Michelle Magorian (och det mesta av henne) Som serie är det Lilla huset på prärien. 
Preferred Place to Read: Sängen, soffan, bussen, hängmattan... Jag läser överallt och allt har sin charm. Är boken bra spelar platsen ingen roll.
Quote that inspires you/gives you all the feels from a book you've read: "Man kan inte bara bestämma sig för att vara lycklig." "Nej, det kan man inte, men man kan hur jävla säkert som helst bestämma sig för att vara olycklig." - ur Magikerna av Lev Grossman. Minns inte mycket av boken annars då jag enbart tyckte den var medelmåttig men citatet satte sig. Det här att det handlar väldigt mycket om vad man har för inställning till livet.
Reading Regret: Ångrar inget. Tycker inte det går ångra att man läst en bok, något triggade suget och istället för att ångra att jag inte har läst en bok så läser jag den :-)
Series You Started And Need To Finish (all books are out in series): Amanda Hockings Trylle-triologi och Lauren Destefanos The chemical garden. Måste måste även avsluta Mina drömmars stad!
Three of your All-Time Favorite Books: The fault in our stars - John Green, Godnatt mr Tom - Michelle Magorian och Hemlängtan - också av Magorian. 
Unapologetic Fangirl For: Divergent-serien av Veronica Roth. De innehåller så många oväntade vändningar och spännande intriger. Kan prata mig väldigt varm om dessa! 
Very Excited For This Release More Than All The Others: Allegiant av Veronica Roth. Kommer inte förrän i slutet av oktober och jag håller på att längta ihjäl mig. Läste Insurgent i somras (recension kommer snart) och jag höll på att börja gråta när jag insåg hur länge jag skulle behöva vänta på sista boken!
Worst Bookish Habit: Läser lite för många böcker på samma gång och dräller dem runt mig...
X Mark The Spot: Start at the top left of your shelf and pick the 27th book: Processen/Slottet av Franz Kafka.  
Your latest book purchase: Mina drömmars stad-serien. Väntar på en leverans nu. 
ZZZ-snatcher book (last book that kept you up WAY late): Reached av Ally Condie
Ålder då du lärde dig att läsa: Runt 5 år.
Äldsta boken du har läst (i originalutgivningsår): Svårt att veta men Robinson Cruise från 1719 ligger nog bra till. 
Överst i din olästa bokhög (d.v.s. vilken bok du inte har läst innan kommer du att läsa härnäst): Blunda och hoppa av Sarah Dessen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar