lördag 4 april 2015

Ett riktigt bokmysterium - Vem är Caroline?

Häromdagen nämnde jag att jag ville läsa Konsten att vara Caroline av Peter Barlach. Inget konstigt med det. Men sen så började jag tänka och koppla ihop. Skrev inte Peter en ungdomsbok om en Caroline?

En snabb titt i hyllan på jobbet och jag fann denna:


Caroline är sjutton år och har stuckit hemifrån. Det är ju typ hennes mamma som sagt åt henne att flytta hemifrån så det gör hon. På bara någon vecka har Caroline fixat boende, jobb och dunjacka. Jag har inte läst boken men har förstått att den involverar en hel del skumraskaffärer och sorgen efter en död lillebror. 

Och här börjar mysteriet. 

Konsten att vara Caroline handlar om en 25-årig Caroline. Som vill starta tapasrestaurang men saknar pengar. Som stjäl mat från jobbet i delidisken, gillar laga mat, umgås med fel typ av män - och sin pappa (halvkriminell) och försöker närma sig sin mamma som fastnat i sorgen efter Carolines lillebror...

Alltså. Det MÅSTE ju vara samma Caroline?! Men det står absolut ingenstans att böckerna hör ihop. Barlachs tidigare böcker nämns på Lind&Co men bara Inte bara tennis och Fifteen love. Konsten att vara Caroline beskrivs som Barlachs första roman för en vuxen publik och det stämmer ju men varför nämns inte Det är jag som är Caroline?!?! 

Gillar man inte att vuxenböcker kopplas till ungdomsböcker? Det funkar ju med till exempel Cilla Naumanns böcker där hennes barnbok 62 dagar knyter an till vuxenboken Springa med åror. 

Är det för att det är olika förlag? Så var det ju med Naumanns böcker också men de har ändå kopplats samman. Nu har förvisso inte Konsten att vara Caroline kommit ut, kanske skrivs det om kopplingarna i recensioner men ändå!

Vad tror ni? Är det samma Caroline och varför nämns inte kopplingen?

1 kommentar: