tisdag 7 oktober 2014

Läs ett år: Augustinatt


Jag ligger efter lite med recensionerna känner jag. Ska försöka finna tiden att återigen skriva ikapp, det är stressande när böckerna hamnar på hög.

I Läs ett år-utmaningen har vi nu kommit till oktober men redan i augusti läste jag Maud Mangolds bok Augustinatt, skrivet för barn i slukaråldern. Här möter vi Nora och hennes storebror Alfons. De är ensamma ute på landet då deras föräldrar är utomlands. Nora får mest vara själv hemma för Alfons har träffat en tjej och är jättekär. En kväll hör Nora ett ljud i trädgården. I hopp om att det är katten Felix som varit försvunnen några dagar går hon ut. Men det är inte Felix utan ett bylte med en bebis i. Eller är det verkligen en bebis? Nora tar med sig den in och när Alfons kommer hem ser han att den lilla pojken har en svans - det är ett troll! En bortbyting!

Men hur sköter man ett troll? Äter de samma sak som människobarn? Och hur katten tvättar man en liten bebis som inte tål vatten? Och vart har egentligen Felix tagit vägen?

Nora och Alfons får verkligen en hel del att fungera över i den här spännande och lätt knasiga bok. Maud Mangold lyckas fånga min uppmärksamhet och det dröjer faktiskt rätt länge innan jag lyckas klura ut hur det ska sluta. Det blir en del cliffhangers i slutet av kapitlen vilket jag tror lockar många barn att vilja läsa ett kapitel till - och det är såklart ett gott betyg.

Jag blir kanske inte helt såld på Augustinatt men sen är jag ju inte helt och hållet bokens målgrupp... Det är i alla fall en perfekt bok att tipsa om för den 9-11-åring om vill ha en lagom spännande bok som inte är så tjock.

Titel: Augustinatt
Författare: Maud Mangold
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgiven: 2013-06
Sidor: 127

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar