söndag 28 juni 2015

Kiera Cass - The Heir


Spoliervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker framkommer.

America och Maxon som var huvudkaraktärerna i The Selection-trilogin gifte sig och fick flera barn. Den äldsta, prinsessan Eadlyn, är den som som står i fokus i den här boken. Landet Illéa håller återigen på att falla sönder och pappa kungen, Maxon, vet att de måste göra något dramatiskt för att rädda landet från undergång. Därför föreslår han att de återigen kör The Selection, med Eadlyn i huvudrollen! Något hon är LÅNGT ifrån exalterad över. Hon kan styra själv, varför skulle hon behöva någon vid sin sida? Men hon har inte så mycket att säga till om egentligen, som prinsessa äger man inte helt rätten över sitt liv verkar det som, och snart rullar kamerorna återigen i det kungliga slottet.

Det är märkligt att en kan störa sig så enormt på en karaktär och ändå verkligen gilla boken. För precis så var det med The Heir. Eadlyn är verkligen en karaktär som jag ogillar rejält. Hon är bortskämd, egoistisk och har väldigt konstiga idéer för sig. Som det där att man inte kan ha ett kärleksliv och styra ett land samtidigt. Att hon som den blivande första kvinnliga regenten någonsin måste visa sig så stark att hon inte kan visa sig svag och ha känslor samtidigt. Jag förstår mig verkligen inte på hennes resonemang och det sätt som hon skjuter människorna omkring sig ifrån sig i rädsla av att misslyckas. 

Att ha en väldigt osympatisk berättarkaraktär är verkligen vågat! Detta till trots så älskar jag verkligen Kiera Cass värld och det var så fint att få återvända dit igen. Det var ju inte särskilt länge sedan jag läste trilogin, vid nyår, så jag hade det mesta i färskt minne. Ett plus för att återigen få träffa många av karaktärerna från The Selection, se vad som hände med den efter slutet av serien (eller det jag trodde var slutet i alla fall). America och Maxin kan inte vara mycket morän 40 år men beskrivs som gamla och slitna, vilket indirekt talar för vilka tuffa år det måste ha varit efter det att The selection tog slut. 

Jag trodde faktiskt att det här var en ensamstående fortsättning på The Selection-trilogin så jag blev lite smått desperat när jag insåg att det slutade mitt i handlingen och att nästa del kommer först nästa vår, hallå! Kiera Cass, tänk på dina stackars läsares mentala hälsa!

Titel: The Heir
Författare: Kiera Cass
Förlag: Harper Collins
Utgiven: 2015-05
Serie: The Selection #4
Sidor: 342

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar