onsdag 24 juni 2015

Aisha Saeed - Written in the stars


Naila är född i USA men av pakistanska föräldrar. De säger sig vara moderna – de låter henne välja vilka kläder hon ska ha på sig, vilka vänner hon ska umgås med och vilken utbildning hon ska ha. Men de har ett krav – de väljer vem hon ska gifta sig med och pojkvänner innan det är totalt tabu. Men Naila förälskar sig i Saif – som dessutom kommer från fel familj – och föräldrarna blir rasande. De bestämmer sig för att resa hem till Pakistan över sommaren för att Naila ska ”hitta tillbaka till sina rötter”. Naila tvingas genomlida en massa kontiga besök och allt för sent inser hon – hennes föräldrar har hittat en man åt henne – och nu ska hon gifta sig. Chanserna att få återvända hem till USA är ytterst små. Kan hon ändra på sitt öde eller är det helt enkelt skrivet i stjärnorna?

När jag läste om boken kom jag att tänka på Christina Wahldéns Ingen du känner som berör samma ämne, en ung tjej som reser till föräldrarnas hemland (Turkiet i det fallet) och blir bortgift. Medan jag blev ytterst berörd av Wahldéns bok lämnar Written in the stars mig tyvärr ganska oberörd. Språket kändes lite styltigt och berättelsen var lite för ”bam-bam-bam” det vill säga saknade lite av de nyanser jag hade hoppats på.

Jag blir i alla fall riktigt förbannad på Nailas föräldrar och jag kan bara inte förstå mig på dem. De säger att det är av kärlek till sin dotter som de tvingar henne att gifta sig med någon hon inte ens har en aning om vem det är. De ger henne droger för att hon inte ska kunna protestera och hotar i stort sett henne med att de ska ta livet av henne om hon inte gör som de säger och ställer till med problem, Kärlek? Pyttsan! Det där är inte kärlek oavsett vilket land, kultur eller religion du kommer i från. Visst kan jag förstå idéen med arrangerade äktenskap, författaren skriver själv att hon själv har ett semi-arrangerat äktenskap och på så sätt hittade sitt livs kärlek men där hade hon ändå en möjlighet att själv delta i beslutet. Så som det är i Naivas fall, fy sjutton!

Trots ett ämne som berör och som är jätteviktigt når inte Aisha Saeed hela vägen fram med Written in the stars. Lite för taffligt språk, saknad av viktiga detaljer och ett för hastigt händelseförlopp fick mig att tappa intresset för boken. Den var okej men inte särskilt mycket mer än så. Faktum är att den så här i efterhand har åkt ner från en trea till en tvåa i betyg.

Tur i alla fall att omslaget är så fint att titta på :)

Titel: Written in the stars
Författare: Aisha Saeed
Förlag: Nancy Paulsen Books
Utgiven: 2015-03
Sidor: 277
Adlibris | Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar