torsdag 4 juni 2015

Ann Aguirre - Outpost & Horde

Jag hade inte ens tänkt läsa Enklav när den kom men så fick jag den från Modernista och plöjde den på bara några timmar utan att lägga ifrån mig den alls. Dagen efter var jag på Science Fiction Bokhandeln och del 2 & 3 fick följa med hem. Att vänta på svenska översättningarna var inte att tänka på!

Det tog ett litet tag att hänga med i alla namnbyten (läs mer om det i min Enklav-recension här) men sen gick det av bara farten! OBS! VARNING FÖR SPOILERS OM DU INTE LÄST ENKLAV/ENCLAVE!

Outpost



Deuce (Spadertvå) ska nu vänja sig vid ett liv på ovansidan i samhället Salvation. Det är svårt eftersom hon där förväntas uppträda som en tjej - i kjolar och jobba med sömnad och fixande - inte jakt. Dessutom anses hon vara ett barn. Deuce som är van vid att vara en mer eller mindre könlös jägarinna och ansetts vara vuxen har svårt att leva upp till kraven som ställs på henne. Svårare ändå är att Fade (Tålig) undviker henne. När så Deuce får höra att det behövs folk till sommarpatrullen, den som skyddar odlarna från muttarna - bestämmer hon sig för att anmäla sitt intresse och bevisa sig värdig tjänsten.

Det mest intressanta i fortsättningen av Razorland-trilogin tycker jag är bilden Deuce har av sig själv och den inre konflikten hon har där hon ställer sig frågan om hon kan vara en flicka och jägarinna samtidigt. Måste det ena utesluta det andra. Kan hon känna sig gråtfärdig och samtidigt vara modig?

En bra fortsättning som tar vägar jag absolut inte hade räknat med. Världen med de zombieliknande mutationerna är sjukt bra uppbyggt och jag beundrar Ann Aguirres fantasi.

Titel: Outpost
Författare: Ann Aguirre
Förlag: Square Fish
Utgiven: 2013-10
Serie: Razerland #2
Sidor: 317
AdlibrisBokus

Horde



"The Horde" is coming... I Horde får vi följa fortsättningen och upplösningen på Aguirres apokalyps. Det är inte många lugna stunder i denna actionspäckade bok, det kan jag lugnt skriva utan att avslöja för mycket. Jag älskar upplösningen - totalt oväntad och så smart! Jag är riktigt glad att jag läste den här serien, den är så välskriven och nytänkande och jag kommer förmodligen läsa om den igen nån gång relativt snart!

Titel: Horde
Författare: Ann Aguirre
Förlag: Square Fish
Utgiven: 2014-08
Serie: Razerland #3
Sidor: 422
Adlibris Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar