söndag 23 september 2012

Ingen du känner - Christina Wahldén

Jag har visst råkat komma ifrån böckerna på Listan lite. Det blir så när höstens bokbeställningar ramlar in i en aldrig sinande ström. Hur intresserad jag än är av böckerna på Listan så finns det inget bättre än att packa upp en låda böcker och börja bläddra i dem. Höra knastret av en bok som öppnas för första gången, känna lukten av nya böcker är också speciellt!

Ingen du kännerEn av böckerna som trillade in i veckan var Ingen du känner av Christina Wahldén. Den handlar om Fatma, en tjej som precis har slutat nian och liksom alla andra år ska tillbringa sommaren hos släkten i Turkiet. Fatmas kompis Aila är orolig för henne och ber henne att lova att hon inte ska bli bortgift, något Fatma slår i från sig. Hennes föräldrar är inte sådana.

På plats i Turkiet dröjer det inte länge innan Ailas oro besannas, Fatma blir mot sin vilja bortgift till en äldre man och familjen återvänder efter sommaren till Sverige utan henne. Parallellt får man sedan följa Fatmas liv i Turkiet och Ailas kamp för att hitta henne och få hem henne till Sverige igen.

Ingen du känner är en obehaglig bok att läsa och jag tror inte att den lämnar någon oberörd. Återigen har Christina Wahldén tagit sig an ett viktigt ämne. Man vet inte idag hur många tjejer och killar som tvingas gifta sig mot sin vilja i sitt eller föräldrarnas forna hemland. Boken skildrar, utöver den bortgiftes perspektiv, hur handfallna svenska myndigheter står när någon med dubbelt medborgarskap försvinner under ett besök i sitt andra land.

Boken berörde mig djupt och jag tycker det är svårt att sammanfatta mina tankar i en kort och läsvänlig text. Det här är en bok som borde vara obligatorisk läsning för högstadieklasser eller för elever på gymnasiet, då det är ett ämne som är viktigt att ta upp till diskussion.

För den som vill läsa mer kan jag rekommendera Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad som är en verklighetsbaserad roman om en ung kille som blir just bortgift mot sin vilja och hans väg mot frihet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar