måndag 24 september 2012

Bredvid min säng just nu

Bredvid min säng kan man hitta både
det ena och det andra i bokväg.
Det är bara att välja och vraka efter humör
Jag tänkte jag skulle passa på att visa min bokhög just nu. Den kan tyckas relativt liten men jag tänkte jag skulle få ner antalet en del de närmsta veckorna.
  • The Historian av Elizabeth Kostova
Har hängt med sedan jag var i Malawi 2010 då jag köpte den i ett slags antikvariat där. Beskrivs som en fängslande roman som utforskar den sanna historien om greve Drakula.
  • From Notting Hill with love... actually - Ali McNamara
Lånad främst på grund av sin titel, två favoritfilms-titlar i en och samma bok liksom...
  • Clockwork Angel - Cassandra Clare
Med på Listan. Jag älskar Clarissa Clares The Mortal Instruments-serie så när jag beställde del 5 passade jag på att köpa första delen i The infernal devices som även den handlar om shadowhunters men på drottning Victorias tid.
  • Den utvalde - Lois Lowry
En Listan-bok. En dystopisk framtidsroman om en pojke, Jonas, som blir utvald till att gå i lära hos minnesbevararen, en livsuppgift som ytterst få tilldelas. Har börjat läsa boken men kommer inte in i den, men jag ska ta mig igenom den!
  • Den andre Will Grayson - John Green & David Levithan
ytterligare en bok från Listan som dock hamnade i min hög redan innan jag fick nys om Listan. Har läst flera andra av Greens böcker den senaste tiden med skilda åsikter så ska bli intressant och se vad jag tycker om denna.
  • Som om jag frågat - Johanna Lindbäck
Började läsa den på vägen hem idag. Recension kommer senare i veckan
  • Flickan med glasfötter - Ali Shaw
När två kollegor, utan den andres inblandning pratade sig varma om denna bok blev jag genast nyfiken. Boken beskrivs som vacker, säregen och utsökt sorgsen, det bådar gott för läsningen.
  • De ickesynliga - Fredrik Härén
Jag gillar idén med att det finns människor där ute som är av kött och blod med ytterst få kan se. Jag har hört en del om Häréns bok och nu äntligen har den hamnat i min hög.

  • Den hemliga historien - Donna Tartt
Inom loppet av ett par dagar i våras nämnde två bokkaraktärer i två helt fristående böcker Den hemliga historien som  favoritbok (i Johanna Lindbäcks Tänk om det där är jag och Strandberg och Bergmark Elfgrens Eld). Sannolikheten för händelsen var så pass liten att när boken dessutom stod på ett 5-kronors bord på en loppis samma helg var det ingen tvekan - den skulle jag ha.

  • Illdåd - Thomas Eriksson
Vuxenthrillers vad det ett tag sedan jag läste men det jag läst hittills i den här boken är riktigt bra skrivet och handlingen är spännande. Handlar kortfattat om rättegången efter en gruppvåldtäkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar