onsdag 6 augusti 2014

Camilla Davidsson - Under Vintergatans alla stjärnor

Titel: Under Vintergatans alla stjärnor
Författare: Camilla Davidsson
Förlag: Bladh by Bladh (Rec-ex, tack Camilla!)
Utgiven: 2014-08
Sidor: 298
AdlibrisBokus

Jag har väl aldrig varit särskilt mycket för att vandra, visst tycker jag om långpromenader men en långpromenad för mig ligger på max en mil. Att snitta 4-5 mil om dagen ligger verkligen långt från min världsbild. Ändå kan jag inte låta bli att känna suget efter att ge mig ut och pilgrimsvandra. Camilla Davidsson får ju det att låta så härligt i sin skönlitterära debut Under Vintergatans alla stjärnor som når bokhandlarna nu i dagarna.  

Emma är utarbetad. Hon säger upp sig från jobbet i Stockholm - och offrar sin lovande karriär - och flyttar på vi st och förlust till London där hennes kärlek Eric bor. Förhållandet har varit passionerat men Eric verkar inte helt nöjd över att Emma flyttar närmare honom... Jobbmässigt går det också sådär. Så slutar en av cheferna på företaget hon arbetar åt och han berättar att han ska vandra längs en pilgrimsled i Spanien för att prova på det enkla livet. Emma bestämmer sig för att vandra den hon också. Kanske är det vad som krävs för att reda upp hennes liv.

Efter att i våras ha läst Marika Kings Projekt längtan kan jag inte låta bli att jämföra de bägge böckerna. Båda två handlar om kvinnor i 30-års åldern som letar efter sin mening med livet, de två huvudkaraktärerna är båda två sönderstressade och vilsna och ger sig iväg på en resa för att finna sig själva. Men medan Kings Lisa åker till Ghana beger sig Emma ut på en vandring längs den tusenåriga pilgrimsleden Camino de Santiago de Compostella i Spanien.

Jag hade till en början lite svårt att komma in i bokens rytm, läsningen gick därför lite knackigt i början. Jag är lite osäker på om det egentligen har med språket att göra eller om det är handlingen. Det är först när Emma åker iväg på sin vandring som jag tyckte det flyter på riktigt bra. När det väl släppte greps jag av berättelsen och jag läste ut boken på ett par sittningar, trots att klockan hann bli allt för mycket på nätterna.

Det är just vandringen som tilltalar mig med boken. De vackra vyerna som beskrivs, Enmas yttre och inre resa. De människor som hon träffar på färden. Trots att hon beger sig iväg ensam behöver hon inte tillbringa all tid själv. Längs med leden vandrar många färgstarka personer från vilt skilda platser i världen och alla har de sina anledningar att vandra, sina berättelser att dela. Vissa av karaktärerna älslar jag direkt, andra är såna man känner avig för direkt. Jag faller för det där att de möts och skiljs. Alla går de sin egen takt men kan också slå sällskap på vägen. Det finns tid att själv gå att tänka och tid till att umgås. Det märks att Camilla själv vandrat leden, hon skriver med en inlevelse och kärlek som nog bara den som själv upplevt vandringen kan skriva med! Men, tänk ändå att gå närmare 80 mil på några veckor, imponerande!

Under vintergatans alla stjärnor är första delen i en tänkt trilogi. Det ska bli spännande att se vart handlingen kommer att ta oss!

Ett litet PS. Jag imponeras hur man kan spendera flera veckor och bara ha med sig en liten mini-packning. Två uppsättningar vandringskläder och så ett ombyte för kvällarna. Det får mig att tänka på hur mina packningar bruka se ut när jag reser bort, om så bara för en helg. Jag har en hel del att lära där, även om jag kanske inte behöver bli riktigt SÅ minimalistisk.

Betyg: 
Handling: 4/5
Karaktärer: 4/5
Språk: 3/5
Berättarteknik: 3/5
Det var svårt att bestämma sig men blev tillslut en mycket stark trea. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar