måndag 29 september 2014

Tudor Robins - Appaloosa summer


Ibland gillar jag flashbacks till barndomen, till exempel att läsa hästböcker till minne av mina älskade Britta och Silver-böcker. Jag som inte ens gillar hästar i verkligheten, de är ju så stora, känner ändå att jag har koll på vissa begrepp genom litteraturen. Tänk vilken kunskapskälla böcker är.

Appaloosa summer inleds med att Megs häst Major faller död ner, mitt under en tävling. Meg klarar sig med bara en hjärnskakning och blåmärken över hela kroppen, men ridningen känns inte lika kul utan hennes älskade häst. Trots att hon får testa tränaren Craigs dyrgrip till häst som kostat multum, trots att hon blir erbjuden att tävla under sommaren med kompisen Slates häst.

När hon av en slump råkar se en mailkonversation på moderns dator där hon, Meg, har blivit erbjuden jobb ute på ön där familjen har sin sommarstuga ser hon en möjlighet att komma ifrån. Efter gräl och argumentation med den kontrollerande mamman kommer de fram till att Meg ska tillbringa sommaren ensam ute på ön för att jobba på Betsy och Carls bed & breakfast. Det kommer att bli en tuff och ensam sommar men kanske kan Meg hitta livsglädjen igen genom miljöombytet. Och det blir en händelserik sommar. På ön träffar Meg jämnåriga Jared som jobbar på föräldragården. Medan vänskapen växer tar Jared på sig ansvaret att hitta en häst för Meg att rida under sommaren. Han gör det på fullaste allvar och snart har han hittat en häst som de får mot en dags hårt arbete. En appaloosa, det vill säga precis vad Meg sagt att hon inte gillar. Men Salem är kanske precis vad Meg behöver.

Appaloosa summer är kanske inget litterärt mästerverk men jag fastnar ändå i berättelsen om Meg, hennes hästar och Jared som själv bär på en mörk hemlighet och en djup sorg. Vänskapen som växer fram mellan Jared och Meg är så fin. Även hästscenerna fascinerar mig, det är böcker som denna som får mig att drömma om att rida barbacka en sommardag för att bada. Jag kan rekommendera boken till dig som gillar hästar och mysiga böcker om vänskap och pirrande kärlek.

Titel: Appaloosa summer
Författare: Tudor Robins
Förlag: South Shore Publications (e-bok via Netgalley, tack!)
Utgiven: 2014-06
Serie: Island Trilogy #1
Sidor: 246
AdlibrisBokus

1 kommentar:

  1. Britta och Silver läste jag och älskade, men jag var oxå bara en litterär hästtjej.

    SvaraRadera