tisdag 25 augusti 2015

Drömmen om en "slurp-bok"

Just nu har jag en enda stor längtan. Att hitta den perfekta "slurp-boken". En slurp-bok? Ja, alltså en sån där bok en bara flyter igenom, slurpat i sig i en läsning eller två. 

Det har varit ont om slurpböcker i sommar. De flesta böcker jag har läst har jag fått kämpa mig igenom, i stort sett omotiverad. 

Jag läste till exempel om City of fallen Angels, del fyra i The Mortal Instruments då jag typ glömt hela handlingen sen jag läste den då den typ kom. Försöker läsa klart den serien och The Infernal Devices men alltså. Första gången tyckte jag det var en bra serie... Nu? Den är ju ganska kass faktiskt! Jag läste ut boken men det förstörde lässugen rätt mycket. 

Nu slalomläser jag Shantaram och Analfabeten av Ivar Lo-Johansson. Den förstnämnda till privata bokcirkeln, den andra till bokcirkeln jag är med och driver på jobbet för våra låntagare. Bägge böckerna är intressanta och välskrivna men den ena är ju så sjukt tjock (650 sidor kvar till imorrn, gah!) och den andra är väldigt långsam. Inga böcker som säger slurp direkt. 

Så vad säger ni? Ge mig tips på slurp-böcker!!! Hjälp mig komma ur denna läskoma som bara gör mig mer och mer omotiverad till läsning. Vad ska jag läsa?


4 kommentarer:

  1. Jag läste precis en slurp-bok (och hurra vad jag kommer att sno det uttrycket när jag ska skriva inlägget om den sen i dag...). Började på fredagskvällen och var klar på lördagskvällen. Kunde ICKE slita mig. Och oj, vad jag behövde en sån bok just nu, precis som du! Vilken bok? Jojo Moyes - Livet efter dig. Fast den har ju funnits ett tag, så du kanske redan har hunnit med den :)

    SvaraRadera
  2. The court of thorns and roses ^^
    //Matilda

    SvaraRadera
  3. To all the boys I´ve loved before - Jenny Han
    A midsummer´s nightmare - Kody Keplinger

    De andra jag kom på verkar du redan ha läst.

    SvaraRadera
  4. Jag läste hela Burn for Burn-trilogin (Jenny Han & Siobhan Vivian) i ett slurp i sommar. Det var första bokslurpet på länge och väldigt skönt!

    SvaraRadera