fredag 29 november 2013

Marie Lu - Legend

Titel: Legend
Författare: Marie Lu
Förlag: Modernista (rec-ex, tack så mycket!)
Utgiven: 2013-09
Sidor: 291
Serie: Legend #1
Adlibris | Bokus | cdon

Beskrivning: Det som en gång var västra USA är nu Republiken, en nation som ständigt befinner sig i krig med sina grannar. 

Femtonåriga June är den enda i Republikanens historia som har fått full pott i prövningen, ett test alla tioåringar gör för att få sin framtid bestämd. Hon anses vara ett militärt underbarn och ursäktas därmed ständigt för de upptåg hon hittar på. Day däremot befinner sig bland samhällets bottenskikt. Han underkändes i prövningen och skickades till arbetsläger. Eller? Han lyckades i alla fall fly och är nu landets mest eftersökta brottsling med mer brott än han kan minnas på sin lista.

Hade Republikanen varit en normal plats hade kanske inte Days och Junes vägar korsats, men så en dag mördas Junes bror Metias och Day blir huvudmisstänkt. Medan Day kämpar för att hans familj ska överleva vill June hämnas sin brors död. Men är allting verkligen som det verkar? Det finns hemligheter Republikanen gör allt för att bevara.

Egna noteringar: Legend är första delen i en serie som beskrivs som dystopisk science fiction. Jag har svårt att se science fiction-inslagen men i övrigt stämmer det rätt bra. Ett framtida United States of America som inte längre är särskilt "united". Ett samhäller som segregerar och bestämmer diktatoriskt. Unga rebeller som motsätter sig regimen. Det är ett intressant koncept.

Marie Lu's serie har blivit rejält hypad både bland bokbloggare här i Sverige och internationellt och beskrivs med ord som "nya Hungerspelen" och "Legend inte bara överlever hypen, den förtjänar den." Själv faller jag tyvärr inte som en fura. Det är egentligen inget fel på boken. Det är en intressant story och jag gillar ju dystopier med ett kraschat samhälle. Men Marie Lus värld och karaktärer berör mig inte som jag hade hoppats att de skulle göra. Det märks att det är första delen i en tänkt serie för jag får inte veta så mycket som jag vill om världen de lever i. Hur blev USA så totalt kraschat och uppdelat i olika länder? Varför har segregationen gått till ytterligheter? Hur blev alla karaktärer som de blev? Som ni kan förstå är det många intressanta komponenter i handlingen och jag blir nyfiken på mer.

Berättelsen är tudelad, vi får å ena sidan följa June, å andra sidan Day. När det gäller June får vi väldigt sällan ta del av hennes innersta. Hon beskrivs som underbarn och det är främst där fokuset ligger, på hennes tankegångar och lösningsinriktade stil. Hon framstår som väldigt bortskämd och att hon måste få det precis som hon vill. En väldigt osympatisk person helt enkelt. June växer dock under bokens gång och i slutet kan jag till och med komma på mig med att tycka om henne. 

Day å andra sidan får vi lära känna lite bättre även om också han har som en mur omkring sig. När han inte klarade prövningen blev han bortförd och dödförklarades inför sin familj. Han har dock gett sig till känns för sin bror och hjälper sin fattiga familj. Jag kan för mitt liv inte förstå varför han inte visar sig för sin mamma. Vad hade det gjort? 

En annan undran jag har är (SPOILER markera för att läsa) [allt det här med Junes bror. June ska hämnas när hon får reda på att Day mördat hennes bror. När han plötsligt "bara" skadat honom svårt är det helt förlåtligt?

Legend känns lite för mycket som en transportsträcka fram till nästa bok. Det är långt ifrån en dålig transportsträcka och slutet är riktigt spännande. Jag ser fram emot att läsa Prodigy när den kommer ut på svenska i april.

Betyg:
Handling: 3/5
Karaktärer: 3/5
Språk:  4/5
Berättarteknik: 3/5


2 kommentarer:

  1. Jag känner att även jag måste ge denna "bokbloggsälskling" en chans ;)

    SvaraRadera
  2. Åh, har den hemma i bokhyllan men på engelska. Måste ta tag i!

    SvaraRadera